Het product is succesvol aan uw winkelwagen toegevoegd

Wat is de regel bij sporten voor het slapen?

Sporten is gezond. Dat is één ding dat zeker is. Sporten is goed voor je lichaam, je mentale gezondheid én je slaap. Van regelmatig sporten ga je beter slapen, minimaal 30 minuten beweging zorgt al voor een betere nacht. Echter net voor het slapen sporten is geen goed idee, je hersenen zijn te actief en je lichaamstemperatuur kan hoog blijven waardoor je minder makkelijk inslaapt.

Endorfine

De hormoon endorfine wordt aangemaakt wanneer je lekker aan het sporten bent. Het stofje zorgt dat je minder pijn voelt in je lichaam en verbetert je humeur. Daarnaast prikkelt het een bepaald gedeelte van je hersenen en wordt je brein erg actief. Het hormoon houdt je wakker en alert. Iets wat niet handig is als je van plan bent vroeg naar bed te gaan, actieve hersenen denken aan van alles behalve slapen.

De juiste tijd om te sporten

Je denkt misschien dat sporten voor je naar bed gaat, je lekker uitput zodat je snel in slaap valt maar het tegenovergestelde is waar. Flink bewegen draagt bij aan een goede nachtrust maar het tijdstip van sporten en slapen bepaald de kwaliteit van die nachtrust. Probeer om minimaal 3 uur voor je naar bed gaat niet meer actief te bewegen. Je lichaam heeft tijd nodig om te ontspannen na een actief uurtje en je lichaamstemperatuur weer omlaag te brengen. Met een speling van 3 uur, is je lichaam weer klaar om makkelijk in slaap te vallen. Bij een goede nachtrust, heb je de volgende dag weer meer energie en een groter concentratievermogen.

Weltrusten

Hoewel iedereen het er over eens is dat sporten gezond is, is sporten voor het slapen niet aan te raden. Ieder lichaam heeft een aantal uur nodig om zich weer aan te passen om slaapproblemen te voorkomen. Probeer eens je sportuurtje in de ochtend te plannen of fiets naar je werk in plaats van op de fiets in de sportschool te gaan zitten. Is dit echt niet mogelijk? Dan hebben we nog een aantal andere bruikbare slaaptips voor je:

  • Zorg voor een kamertemperatuur van ongeveer 18 graden, dit is ideaal om in te slapen
  • Ga slim om met licht in je (slaap)kamer
  • Zorg voor een heerlijk ondersteunend matras
  • Eet geen zware dingen voor je naar bed gaat

 


       

       

      In een wereld
      van slapende merken zijn wij klaarwakker.

      Het is onze missie om mensen te helpen om meer uit het leven te halen door ze een goede nachtrust te bieden op ’s werelds beste matras. Om mensen met een lach hun bed uit te laten stappen en de dag vol energie te leven. Daar doen we het voor. Vandaar dat het merk Kingaru volledig in het teken staat van ‘Recharge for life’: letterlijk het opladen voor het leven. Om vandaag met alle rust af te sluiten en morgen energiek opnieuw te beginnen.

      Lees ons verhaal