Het product is succesvol aan uw winkelwagen toegevoegd

Wat is de beste slaaphouding om zonder klachten de dag door te komen?

Een goede slaaphouding is belangrijk voor je gezondheid. Of het nu je zij of je rug is, iedereen neemt de houding aan die voor zo min mogelijk ongemakken zorgt. Maar wist je dat naast het hebben van een slecht kussen en matras, ook een slechte slaaphouding nek- en rugklachten kunnen veroorzaken? Merk zelf het verschil als je een andere slaaphouding aanneemt.

Slapen op je buik

Slaap jij op je buik? Dan hebben we slecht nieuws, deze slaaphouding wordt beschouwd als de slechtste van alle houdingen voor zowel je gezondheid als nachtrust. 

De wervelkolom in de nek wordt zwaar belast doordat je nek gedraaid in een uitgestrekte houding ligt. Daarnaast hebben buikslapers sneller last van gevoelloze handen, zenuwpijn en tandenknarsen. Het enige voordeel is dat je bij deze houding de minste kans hebt om te gaan snurken. Toch snurken wij liever dan dat we de hele dag met nekklachten rondlopen.

Slapen op je zij

De meeste mensen slapen het liefst op hun zij. Onder andere omdat je kunt variëren in deze houding; recht, met opgetrokken benen, armen onder het kussen of armen voor je uit. Deze slaaphouding ondersteunt de natuurlijke welving van de rug het beste en is goed voor de spijsvertering. De beste positie voor zwangere vrouwen is zelfs het slapen op de linkerzijde. Deze specifieke zijde zorgt er namelijk voor dat de circulatie van het hart verbetert, wat goed is voor de moeder en de baby.

Er zitten wel nadelen aan deze positie, vooral voor de dames. Door de zwaartekracht kunnen borsten uitzakken, krijg je meer rimpels en krijg je vouwen in de huid door de constante druk op je gezicht. Zijslapers gaan ook snel op hun arm liggen waardoor de bloedtoevoer wordt afgesloten en de zenuw wordt bekneld.

Slapen op je rug

De allerbeste slaaphouding, volgens vele wetenschappers, is slapen op je rug. Deze positie zorgt voor de meest natuurlijke positie van de rug- en nekspieren. Je lichaamsgewicht wordt goed verdeeld en de ruggengraat wordt goed ondersteunt door je matras. Een bijkomend voordeel van rugslapers; minder rimpels.

Het enige nadeel van slapen op je rug is snurken. Met deze positie heb je de meeste kans om te flink geluid te produceren (ook al denk je zelf van niet). Wanneer je slaapt, zakt de tong naar achteren en sluit de luchtpijp gedeeltelijk af waardoor je gaat snurken. Ook zou je lage rugpijn kunnen krijgen wanneer je geen goede ondersteuning hebt van je matras. Zorg voor een goed ondersteunend en comfortabel matras geschikt voor iedere slaaphouding, zoals de Kingaru.

Let op: tijdens je slaap beweeg je veel dus heb je niet altijd in de hand hoe je ligt. Wel kun je gaan letten op welke manier je in slaap valt en in welke positie je wakker wordt. Als je de klachten herkent kun je extra steuntjes gaan gebruiken, denk aan een kussen tussen of onder de knieën. Als je momenteel nergens last van hebt, is er geen reden om van houding te veranderen, maar je kunt altijd uitproberen of een andere houding beter bevalt.

In een wereld
van slapende merken zijn wij klaarwakker.

Het is onze missie om mensen te helpen om meer uit het leven te halen door ze een goede nachtrust te bieden op ’s werelds beste matras. Om mensen met een lach hun bed uit te laten stappen en de dag vol energie te leven. Daar doen we het voor. Vandaar dat het merk Kingaru volledig in het teken staat van ‘Recharge for life’: letterlijk het opladen voor het leven. Om vandaag met alle rust af te sluiten en morgen energiek opnieuw te beginnen.

Lees ons verhaal